Aika-arvailullista spekulointia ensimmäisestä täysmatkasta

Triathlon - se edullisempi tapa tulla Ironmaniksi.

Triathlon – se edullisempi tapa tulla Ironmaniksi.

Ensi lauantaina leikin siis olevani Ironman ja heittäydyn Nastolan Iso-Kukkanen -järveen aamulla kello seitsemän, edessäni 226 kilometrin liikunnallinen päivä.

Ainoa tavoitteeni on maaliinpääsy. Mielelläni olisin toki maalissa kilpailun järjestäjien antamassa aikarajassa: Nastolassa aikaraja on 15 tuntia, toisin kuin esimerkiksi Ironman-brandin alaisissa kisoissa, joissa maksimiaika on 17 tuntia. Jos lähdetään siitä olettamuksesta, että maaliin selviydyn, on aikani ennustaminen melkoista arvailua. Tästä huolimatta intouduin keventelyn keskellä pieneen spekulointiin.

Seuraavassa siis aika-arvailuni tulokset osuuksittain ja muuta ennakkospekulointia koetoksesta.

 
Uinti
Keskeytysriski: pieni
Realistinen nappisuoritukseni: 1.35
Laajempi arviohaarukka: 1.30-1.40

Vaikka vapaauintitaitoni olivatkin vielä viime kesänä sagen olemattomat, on fiilis nyt uinnin suhteen melko luottavainen. Joroisten kovassa aallokossa puolimatkan uinti vei tänä kesänä 45 minuuttia. Jos/kun keli on Nastolassa ensi viikonloppuna parempi, uskoisin, ettei keskivauhtini hirveästi Finntriathlonista tipu, vaikka matka tupla onkin. Keskeyttämisriskikin on hyvin pieni: jollei jotain aivan yllättävää kramppia, paniikkikohtausta tai hauenpuremaa tule, uskoisin selviytyväni uinnista, vaikka edessä onkin pisin avovesiuintini ikinä.

Pyöräily
Keskeytysriski: pienehkö
Realistinen nappisuoritukseni: 6.55
Laajempi arviohaarukka: 6.40-7.10

Vaikka omasta mielestäni pyöräilen aina tosi hienosti ja lujaa, on todellisuus jotain muuta. Jos on pyöräilyvauhtini – tai sen puute – pienoinen mysteeri, niin on myös se, mitä keskivauhtia jaksan uinnin jälkeen pitää 180 kilometrin mittaisella taipaleella. Ainoastaan se on varmaa, että muille peräpään täysmatkalaisille annan pyöräilyosuudella reilusti siimaa, mikäli kohdalle ei satu aivan käsittämätön ”pöljä päivä”. Uskoisin kuitenkin, että keskeytysvaara on suht pieni; ainakin jos vatsa ja pyörä toimivat moitteetta.

Juoksu (tai ns. jalkaisin eteenpäin raahautuminen)
Keskeytysriski: vähän suurempi kuin pienehkö
Realistinen nappisuoritukseni: 5.00
Laajempi arviohaarukka: 4.30-5.30

Juoksu, tuo triathlon-lajeista minulle paras. Onko se sitä päivän uinti- ja pyöräilyosuuden jälkeen? Tokkopa. Keskivauhdin arvioiminen tällaiseen suoritukseen tuntuu aivan mahdottomalta. Pisimpien harjoitusfillarointieni jälkeen olen kyllä saanut jalkani juoksemaan, mutta eihän se mitään normaalin kevyttä ole. 6:30/km-keskivauhtikin tuolle maratonille tuntuu lähes utopialta ja sillä juoksuosuuden ajaksi tulisi noin 4.34. Ja entäpä tuo keskeytysriski? Juoksuosuudella se lienee suurin. Kaameat krampit jalkoihin, vatsa ei suostu enää käsittelemään yhtään geeliä tai urheilujuomaa, tai mieheltä vain yksinkertaisesti loppuvat voimat? Se on kuitenkin varmaa, että vastoinkäymiset saavat tuossa vaiheessa olla aika eeppisissä mittasuhteissa, että homman kesken jätän – etenkin jos juoksuakin on pahimpien tuskien iskiessä jo merkittävästi takana. Tullaan sitten tarvittaessa vaikka kierien kohti maalia. Jos Garministani sammahtaa akku ja järjestäjien ajanotto on jo loppunut, niin tihrustetaan illan pimeydessä Pajulahden urheiluopiston seinäkellosta loppuaika noin minuutin tarkkuudella!

Advertisements
Kategoria(t): Pajulahti, Projekti "Täysmatka 2013", triathlon. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Aika-arvailullista spekulointia ensimmäisestä täysmatkasta

  1. Pia sanoo:

    Tsemppiä kisaan! Toivottavasti kelit suosivat viikonloppuna. Kalmarissa maksimiaika oli muuten 16 tuntia.

  2. Läskimaija sanoo:

    Pitkälti samanlaisin näkemyksin lähren taaplaamaan näköjään noita kuin sinä. Onneksi kelit näyttää edelleen optimaalisilta. Nyt vielä siltäkin osin, että näyttää että lämpötila ei lauantaina nouse kovin korkeaksi, vaikka pitäisi olla pilvetöntä. Täähän on hienoa erityisesti siksi, että nesteytys ja suolatasapainon ylläpito helpottuu ehkä hivenen. Oon ihan varma, että läpi se menee sulla niin että heilahtaa. Vaikka tietysti aina voi sattua jotain ihan yllättävää, mutta jos ei voisi niin sittenhän tää olisi tosi tylsää :D Mutta siis oikeastaan piti lähteä kommentoimaan ihan vaan sitä, että kiitos tuosta ”halvempi ironman -vaihtoehto” huomiosta, tulen käyttämään tätä itseni manipuloinnissa rajusti ensi vuonna, jos/kun harrastus jatkuu. Ostolistalla voisi olla mm: kiekot, pyöräilykengät, ehkä jopa (itsetehty/tilattu?) voima-anturi pyörään, osallistuminen johonkin ironman-brandin kisaan, ehkä jopa Clydesdale-sarjalla varustettuun USAssa? :) Mutta ei se mitään, onhan tää silti halvempaa kuin tuollaisen kokonaisen ironman-asun valmistaminen, puhumattakkaan tutkimustyöstä! :)

  3. Tsemppiä lauantaille!!! Kyllä se siitä, kun ottaa uinnin vedon kerrallaan, fillaroinnin polkaisu kerrallaan ja sitten juoksun askel kerrallaan :)

    Ja Stubbikin sanoi tänään lehdessä, että: ”Triathon on kuin kaunis kesäpäivä, jolloin mennään aamu-uinnille, pyöräillään lähikauppaan ja käydään metsässä hölkkäämässä.” :D

  4. Päivi sanoo:

    Tsemppiä lauantaille! Ois kiva tulla kannustamaan tuttuja, mutta ei taida aikataulu antaa periksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s