Garmin Forerunner 620 -kokemuksia

Viime viikolla olin työmatkalla New Yorkissa ja sieltä mukaan tarttui Garminin uutuuskello Forerunner 620.

Kyseessähän on Garminin uusin ja edistyksellisin GPS-juoksukello. Viime vuodet ranteessani on ollut Garminin 310XT, luotettava ja erinomainen GPS-kello, jota jatkossakin käytän muun muassa triathlon-suorituksissa, mutta juoksuanalytiikan osalta 620 on kyllä aivan omaa luokkaansa.

Omalla kohdallani 620:ssa kiinnosti eniten sen kyky – uuden sykevyön kera varustettuna – mitata juoksun askeltiheys, maakontaktin kesto sekä ”Vertical Oscillation”, eli se, miten paljon juoksija liikkuu yläalasuunnassa (tarkkaan ottaen juoksijan rintakehä, koska mittaus tapahtuu sykevyön kautta).

Ensikokemusten perusteella päällimmäisenä mieleen jäänyttä:

+ kello on todella kevyt
+ edellä mainitut kolme erityismittausta vaikuttavat luotettavilta
+ palautumisanalytiikka kiva plussa myös
+ wifi-yhteys on (tietojen siirrossa treenin jälkeen koneelle) perinteistä ANT Agent Bluetooth -yhteyttäkin näppärämpi
– kosketusnäyttö on hieman kankea (usein huomaan tökkääväni kahdesti, ennen kuin komento menee perille)
– Bluetooth-yhteys ei tunnu omalla kellollani toimivan ollenkaan (joskaan en sitä wifin ansiosta edes kaipaakaan)
– softapäivitykset ja alkuasennukset toimivat vähän epämääräisesti/epäluotettavasti (lopulta tosin kaikki onnistui)
– kellon näytön kirkkaus/värikkyys ei ole likikään sitä tasoa, mitä mainoskuvien perusteella voisi olettaa

Miltä nuo uudet datat sitten näyttävät käytännössä Garmin Connectin puolella? Juoksin testilenkillä pienen luupin neljästi, niin että jokaisella kierroksella juoksin yhden suoran eri tavalla: ensimmäisellä kerralla selvästi normaalia tiheämmällä askelluksella, toisella pitkällä askelluksella liki loikkien, kolmannella kerralla korkealla askeleella hypähdellen ja viimeisellä kerralla askellusta miettimättä selvästi lujempaa. Alla lopputulemat tuosta juoksusta (tosin toistaiseksi ilman kadenssikäppyrää, jota Garmin Connect ei juuri nyt tätä kirjoittaessani suostunut näyttämään – lisään sen myöhemmin!).

Garmin 620:n mittauksen tuottamaa analytiikkaa Garmin Connect -palvelusta.

Garmin 620:n mittauksen tuottamaa analytiikkaa Garmin Connect -palvelusta.

Grafiikasta erottuu hyvin, miten mittauslukemat muuttuvat eri juoksutyylien yhteydessä: ainoastaan nopean juoksun kohdalla Vertical Oscillation -käppyrä pysyi käytännössä samoissa lukemissa kuin ”perusjuoksussakin”. On mielenkiintoista nähdä, miten keskiarvoni näiden lukemien osalta ajan myötä kehittyvät.

Wigglessä Garmin 620 maksaa uuden sykevyönsä kera tällä hetkellä 469,64 euroa sisältäen postituksen Suomeen. Onko kello sitten tuon arvoinen? Ensifiilikseni mukaan on, mutta palaan asiaan vielä myöhemminkin täällä blogissani, kun kokemuksia kertyy lisää.

New Yorkin Central Park oli muuten maineensa veroinen paikka juosta. Alla onnellinen juoksija Keskuspuiston siimeksessä ja yksi maisemakuva lenkkipolun varrelta.

Mainokset
Kategoria(t): laitteet, mittalaitteet, ulkomailla juokseminen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Garmin Forerunner 620 -kokemuksia

  1. MatuCaneX sanoo:

    Mitäs tuo härpäke uudella mantereella maksoi?
    Mittaako se kadenssinkin ilman erillistä jalkapodia?
    Onko kosketusnäyttö käytössä myös suorituksen aikana? Siinähän näyttäisi muutama nappula kuitenkin olevan kyljessä. Kännykän kosketusnäytön kanssa mun on meinaan turha tökkiä näyttöä hikisillä räpylöillä.
    Miten olet saanut 310XTn sykkeen mittauksen luotettavaksi ja mittaako se matkan järvessäkin luotettavasti? Mulla ei.

  2. En nyt muista tarkkaa hintaa, mutta tuli se vähän halvemmaksi kuin Euroopan puolella. Mittaa kadenssinkin ilman jalkapodia ja kyllä, kosketusnäyttö käytössä koko ajan.

    310XT:n sykemittaus on ollut ihan luotettava, mitä nyt aina joskus lenkin alkupuolella mittailee mitä sattuu (mikä taitaa olla aika yleistä Garminin vöillä – saas nähdä miten on tilanne tämän uuden 620-special-vyön kanssa). Matkamittaus järvessä ei toimi tarkasti millään GPS-kellolla, sillä kellot menettävät veden alla käydessään väistämättä välillä tarkan GPS-yhteyden – ellei sitten pidä kelloa uimalakissa ranteen sijaan.

  3. Läskimaija sanoo:

    Moikka, miltäs tuo laite on nyt tuntunut. Ootko siirtynyt sitä käyttämään vai tuleeko huomaamatta sujautettua 310xt edelleen ranteeseen? Itselläni tuntuu olevan aika voimallinen tunneside tuohon 310.een, vaikka selkeästi monipuolisempia laitteita nykyään markkinoilla on. Tsemmpiä juoksuihin ja reeneihin muutenkin!

  4. Sori huomasin kommenttisi vasta nyt. Kyllä mä tota olen kaikilla juoksulenkeillä käyttänyt – tuntuu niin paljon ohuemmalta ja kevyemmältä ranteessakin vs 310XT. :) Ja nuo lisäominaisuudet juoksuun on kyllä kivoja, palautumisarviot yms. joten kyllä 310 on nyt jäänyt/jää vain tri/fillarikelloksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s